Home Praktijk Gezelschapsdieren Paarden AVG Contact Nieuws

home > paarden
Paarden Wanneer dierenarts raadplegen?
Wanneer dierenarts?
Chippen

Ook bij paarden geldt je kunt de dierenarts beter een keer voor niets bellen dan een keer te weinig. Het kan een hoop uitmaken als u bij ernstigere aandoeningen op tijd de dierenarts kunt waarschuwen.

Direct dierenarts waarschuwen als paard of pony:

• steeds naar zijn buik kijkt en trapt;

• constant hoest;

•  opgezwollen, warme benen heeft;

•  helemaal geen of hele dunne ontlasting;

•  Warme pijnlijke zwellingen op de benen heeft;

•  Plotseling opkomende kreupelheid heeft;

• langer dan een dag weigert te eten;

•  een diepe wond die niet stopt met bloeden;

•  warme hoeven heeft en wil niet wil bewegen;

•  eerste tekenen van ziekte vertoont.

Eerste tekenen van ziekte

Observeer het paard of de pony ga even rustig staan kijken hoe het dier er uit ziet en beweegt. Hoe draagt hij zijn hoofd? Een dier dat zich niet lekker voelt houdt het hoofd laag en schenkt je weinig aandacht. Een gezond dier kijkt hoe je hem nadert en houdt zijn hoofd hoog. Kijk ook naar de oren. Een ziek paard heeft koude oren en ze hangen of liggen naar achteren. Let dan op de ogen. Ze horen helder te glanzen met een zalmroze membraam. Als ze niet helder, dof zijn en hij of zij kijkt sip uit de ogen is er wat aan de hand.

Als de neusgaten vol snot zitten is er ook iets aan de hand. De neusgaten horen mooi roze en schoon te zijn.

Hoe staat het met de vacht? Glanst die en ligt het mooi plat? Dan is er met de vacht niets aan de hand. Staat het daarin tegen rechtop en is het dof en vlekkerig? Dan ook kan er wat aan de hand zijn. De huid hoort los en soepel te zijn. Aai je dier om te voelen of de huid gespannen en droog is. Reageert je dier anders dan anders op je aanraking? Dan kan het zijn dat het pijnlijk is als je hem aait. Kijk vervolgens of er schuurplekken bevinden op het dier. Zo ja, weer een teken dat er iets mis is.

Als u de ribben kunt zien is hij te mager maar als u de ribben niet kan voelen is hij te dik. U moet de ribben wel kunnen voelen maar niet zien.

Hoe staat het paard of de pony erbij. Staat hij in een vierkant? Een rustend achterbeen is normaal maar als hij rust met een voorbeen kan er ook wat aan de hand zijn. Voel even aan zijn of haar benen om te voelen of ze warm en opgezwollen zijn. Controleer ook gelijk of er wondjes en schaafwonden op de benen te vinden zijn. Verder moet u nagaan of het dier hinkt of kreupel loopt.

Kijk ook naar de mest. Bestaat de mest uit zachte ballen en breken ze zodra ze op de grond vallen? Of is de mest zo dun als de mest van een koe? Het kan ook zijn dat het dier helemaal niet poept. Ook dan is er iets aan de hand.

Controleer zijn voerbak. Kijk of zijn voer op is. Zo niet geef hem wat uit de hand. Weigert hij voedsel? Of kauwt het dier moeilijk. Dan kan er wat mis zijn met zijn of haar gebit. Het zijn een hoop dingen waar u op moet letten. Maar als je iedere dag dezelfde volgorde aanhoudt met controleren wordt het routine en gaat het vanzelf. Altijd geldt raadpleeg bij twijfel de dierenarts

Spoedtelefoon:  0495 - 521 966